Afbeelding

accu e-bike winter

Met je e-bike kun je 's winters prima door blijven fietsen, maar er zijn een paar kleine dingen waar je rekening mee moet houden. 

Zo overleeft de accu van je e-bike de winter

Een goed onderhouden fiets gaat veel langer mee. En juist ’s winters is dat onderhoud extra hard nodig. Regen, opspattende modder en pekel zijn een ware aanslag op bijvoorbeeld je ketting en derailleur. En voor e-bikers is er nog een punt van zorg: de accu. Hoe zorg je ervoor dat de accu van je e-bike goed de winter doorkomt?

Accu’s kunnen niet zo goed tegen kou. Dat merk je vaak als het kouder wordt. Als je een beetje oplet, merk je dat de accu van bijvoorbeeld je telefoon veel sneller leeg is dan ’s zomers. Dat geldt ook voor de accu van je e-bike. Ook die kan wat minder kilometers aan dan normaal. Hoe groot dat verschil is, is een beetje afhankelijk van de staat van je accu. Een oudere accu die al een beetje versleten is, zal bij lage temperaturen eerder leeg raken dan een accu die net uit de winkel komt. 


Meer tips om je fiets helemaal winterklaar te maken, lees je hier!


De invloed die de kou op de accu van je e-bike heeft, begin je te merken als de temperatuur onder de vijf graden Celsius begint te zakken. In je accu zit een soort gel die de elektriciteit geleidt, en als de temperatuur onder de vijf graden zakt, wordt die gel harder, waardoor die minder goed geleidt. Maar hoe kan je ervoor zorgen dat die invloed zo klein mogelijk blijft?

Blijf rijden

Niks doen is niet goed voor je accu. Een accu moet regelmatig leeg gaan en weer opgeladen worden. Kortom: parkeer je fiets niet voor het hele winterseizoen, maar trek er gewoon nog een keer op uit. Ook ’s winters zijn er genoeg mooie dagen om te fietsen en je accu kan behoorlijk wat hebben. Temperaturen moeten echt heel ver zakken, wil een winterse tocht echt slecht zijn voor je accu. Doordat de meeste accu’s zelf wat warmte genereren, bevriezen ze eigenlijk nooit. Pas vanaf zo’n twintig graden onder het vriespunt kan je accu echt beschadigd raken. In de meeste winters in Nederland en België, zal hooguit je actieradius wat minder zijn. Om de effecten van de kou nog een beetje te temperen, kun je bij sommige modellen accu nog een isolerende hoes van neopreen kopen. Een soort winterjasje voor je accu dus. 

Laad je de accu weer op na je tripje? Doe dat dan binnen, bij een temperatuur van minimaal tien graden Celsius. Steek niet meteen de stekker in het stopcontact als je binnen bent, maar laat de accu eerst even op kamertemperatuur komen voordat je ‘m gaat opladen. 

Bewaar je accu binnen

Kou is slecht voor je accu en vorst al helemaal. Stal je je fiets op een plek waar het vriest? Neem dan je accu mee naar binnen en bewaar ‘m op een warme en droge plek. Doe dat, net als het opladen, bij een temperatuur van minimaal tien graden Celsius. Als je je accu niet los kan koppelen, betekent dat dus eigenlijk dat je je hele fiets binnen moet zetten. Dit geldt ook wanneer je je fiets voor slechts een nachtje in de schuur laat staan. Al na een paar uur niks doen in de vrieskou, kan je accu schade oplopen. 

Zorg ervoor dat je accu niet helemaal vol is als je ‘m opbergt, maar ook niet helemaal leeg. De meeste merken raden aan om de accu op te bergen als die ten minste 30% vol zit (liefst wat meer) en maximaal driekwart. Als je accu ongeveer halfvol is, zit je dus eigenlijk altijd goed. 

Schoon en droog

Zorg ervoor dat zowel je accu als de houder op je fiets goed schoon en droog zijn als je je accu weer op je fiets plaatst. Zeker als je fiets (zonder de accu dus) een tijdje op een plaats heeft gestaan waar het wat vochtig of stoffig is geweest, is het verstandig om alles droog en stofvrij te maken. 

Haal het display van je stuur!

De kou en vocht zijn niet alleen slecht voor je accu: ook het display van je fiets kan flink te lijden hebben onder de winterse weersomstandigheden - zeker als je je fiets niet binnen kan stallen. Staat je fiets ergens buiten in de regen, sneeuw of in de kou? Haal dan ook even het display van je stuur. Daarmee verklein je de kans dat er vocht binnendringt waardoor je display onleesbaar wordt.