Afbeelding

fiets winterklaar

Sneeuw, ijs en vooral pekel kunnen een flinke aanslag zijn op alle onderdelen van je fiets. 

Is je fiets al winterklaar?

De winter kan een behoorlijke aanslag zijn op je fiets. Het is vaker nat en modderig, dus zit er meer viezigheid in je ketting, je remmen kunnen last krijgen van vrieskou en over de nare gevolgen van pekel zullen we het maar niet hebben. Hoe zorg je ervoor dat je kostbare fiets deze omstandigheden overleeft?

Schoon en droog

Net zoals in de zomer is schoonmaken het begin van het onderhoud aan je fiets. Maar ’s winters is het extra belangrijk. Viezigheid en vocht slaan ’s winters extra hard toe, zeker je over een pad hebt gereden waar pekel gestrooid is. Het zout tast vrijwel ál het metaal in je fiets extra snel aan. Eigenlijk moet je in dat geval je fiets bij thuiskomst meteen even afspoelen, zodat in ieder geval het zout zoveel mogelijk van je fiets af is. Droog je fiets ook zoveel mogelijk af. Zeker als je fiets in een schuur staat waar het (erg) koud is. Als er vocht achterblijft en de temperatuur zakt onder het vriespunt, kunnen onderdelen zoals de kabels van je remmen en versnellingen vastvriezen. Belangrijke tip: in het frame en de velgen zitten soms afwateringsgaatjes, kleine gaatjes waarmee water uit de holle buizen van je fiets kan lopen. Tenminste, als die niet verstopt zijn. Kijk even of je de gaatjes aan de onderkant van het frame kan vinden en ontstop ze als dat nodig is. 

Kijk wel weer uit met het schoonmaken van je ketting. Ga niet té grondig aan de slag. Dan is juist het risico dat je nog schoon vet tussen de schakels van je ketting uit poetst en dat wil je juist niet. verwijder vuil en overtollig vet, maar kijk uit dat je niet het vuil tussen de schakels drukt, of dat je al het vet tussen de schakels vandaan haalt. Als je ketting schoon en droog is, smeer dan alles goed. Als je dit goed doet kan je dat met een gewone kettingspray doen, maar bij de fietsenmaker is ook kettingolie voor extra natte omstandigheden verkrijgbaar. En als je toch bezig bent met smeren, check ook even de andere bewegende delen van je fiets. Smeer weer niet te veel, want in al dat vet blijft vuil soms ook weer makkelijker hangen. 

Check je verlichting

In de winter is het vroeg donker en dat betekent dat de kans dat je door het donker rijdt, groot is. Loop daarom de verlichting even na. Doet die het nog, maar ook: schijnt je licht de goede kant op? Veel fietslichten staan net niet helemaal goed afgesteld, waardoor ze fel in het gezicht van tegemoetkomend verkeer schijnen, of juist te ver naar beneden, waardoor je pas op het laatste moment zichtbaar bent, ook niet handig. Vervang de batterijen als die bijna leeg zijn, zodat je niet met slecht brandende lampjes op de fiets zit. 

Voor de E-bikers: let op je accu

Over accu’s gesproken, de accu van een e-bike heeft in de winter extra zorg nodig. Zeker als het erg koud wordt. Accu’s en kou gaan slecht samen en dat geldt ook voor de accu van je e-bike. Als het winter is, kun je de accu van je e-bike vaak het beste op kamertemperatuur houden. Staat je fiets op een plek waar het kouder wordt dan dat? Haal je accu van je fiets en leg ‘m op een plek waar het minder koud is. Volg ook altijd het bewaaradvies van je accu op, die staat in de handleiding. Hou er overigens wel rekening mee dat je accu bij kou ook minder actieradius oplevert!

Hoe je het beste met je accu om kan gaan in de winter, lees je hier. 

Je banden

Of je ‘winterbanden’ op je fiets legt, is een kwestie van persoonlijke smaak en natuurlijk afhankelijk van het type banden dat je normaliter op je fiets hebt liggen. Winterbanden voor racefietsen zijn vaak erg discutabel, omdat het profiel op die banden nog altijd minimaal is. Wat wel kan helpen: iets bredere banden, al moet dat natuurlijk wel in de vork passen. Op fietstypen met bredere banden, je toerfiets, mountainbike of je gewone stadsfiets bijvoorbeeld, heeft een winterband vaak al meer effect. Dan geeft het aangepaste profiel wel degelijk meer grip en een kortere remweg. Volgens de ANWB kan dat bij een snelheid van 25 kilometer per uur het verschil betekenen tussen een remweg van iets meer dan 7 meter op normale ‘zomerbanden’ tot een remweg van 3,5 meter op winterbanden. Let overigens goed op je banden. De combinatie van vrieskou en pekel kan het rubber harder laten slijten.

Overigens een tip: in de winter is het het helemaal waard om anti-lek banden op je fiets te leggen. Daarmee is de kans dat je met verkleumde vingers langs de kant van de weg je banden moet verwisselen weer wat kleiner.