Afbeelding

tips voor beginnende mountainbikers

Ontspannen op je fiets zitten en goed meebewegen, dat helpt al bij korte klimmetjes en -afdalingen.

Unsplash

Tips voor beginnende mountainbikers

Een MTB-tocht is wel even iets anders dan een ‘gewone’ fietstocht. Venijnige klimmetjes, steile afdalingen, scherpe bochten en losse ondergrond. Met deze tips kun je al die uitdagingen wat beter de baas! 

Vooraf: train eens met intervals

Zelfs in Nederland kun je tijdens een mountainbikeroute een paar pittige klimmetjes tegenkomen. Niet omdat het nou meteen een kilometerslange beklimming is, maar wel omdat ze soms verrassend steil kunnen zijn. En ook dan kost het heel wat kracht en wat uithoudingsvermogen om een beetje ‘op tempo’ boven te komen. Daar kun je natuurlijk op trainen. Bijvoorbeeld door tegen een steile dijk op te fietsen, maar ook door eens met intervallen te fietsen: een korte periode veel meer inspanning leveren, en dan weer even rustig aan doen. Op die manier train je je lichaam op de afwisseling van klimmen en weer dalen. 

Vooraf: check de regels nog eens!

Op veel plekken kun je niet zomaar met je fiets het bos in. Vaak moet je een vignet kopen om over de routes in een natuurgebied te mogen rijden. Van de opbrengst van zo’n vignet wordt dan het onderhoud van de routes betaald. Klinkt duur, maar vaak valt de prijs wel mee. Kijk dus van te voren even of je zo’n vignet nodig hebt voor het gebied waar jij wil gaan fietsen, want hoewel zo’n vignet duur klinkt, valt dat vaak behoorlijk mee. Een boete is in ieder geval veel duurder en je bezorgt je mede-mountainbikers ook nog eens een slechte reputatie als je zonder vignet gaat fietsen. 

Check: zijn je fiets en materiaal in orde?

Loop je fiets en al je andere spullen voor vertrek nog even na. Zijn je remmen en versnellingen in orde? Je helm? Bandenspanning in orde? Vering doet het nog goed? Het is erg vervelend als je tijdens een klimmetje stil komt te staan omdat je derailleur hapert, maar het is ronduit gevaarlijk als je remmen het begeven bij een snelle afdaling. 

Rem vóór de bochten

Het is een vrij natuurlijke reactie: in een scherpe bocht heb je het gevoel dat je toch wat te snel gaat en je knijpt in de remmen. Immers: als je wat minder hard gaat, hou je makkelijker controle in de bocht. Maar, door in een bocht te remmen, is de kans juist groot dat je de controle verliest. Als je (hard) remt, begin je eerder te slippen en heb je juist minder controle. Ook graven je banden zich meer in in de grond, waardoor het pad verder uitslijt. Beter is om vóór de bocht te remmen, zodat je daarna vloeiend door de bocht kan. 

Kijk waar je heen moet

Nog zo’n natuurlijke reactie: obstakels die je wil ontwijken in de gaten houden, zodat je echt zeker weet dat je het obstakel niet raakt. Bijvoorbeeld die ene boomwortel in een bocht waar je niet met je pedalen tegenaan wil tikken. De ervaring leert echter, dat juist dán de kans op ongelukken groot is, want onwillekeurig stuur je dan juist naar het obstakel toe. Kijk dus langs het obstakel, of kijk naar het einde van de bocht, dan gaat de rest bijna vanzelf. 

Zit niet stil, maar verplaats je gewicht

Als gewone fietser, ben je wellicht gewend om vooral op je zadel te zitten en kom je wellicht hooguit uit je zadel als je even een steil klimmetje op moet. Maar bij mountainbiken kom je veel vaker uit je zadel. Hang mee in de bochten, leun (een beetje) naar voren als je klimt en hang een beetje achter je zadel als je daalt. Als je dat goed doet, zorg je ervoor dat je banden altijd goed op de grond blijven en dus de meeste grip hebben. Maar nog veel fijner is, dat je door je gewicht te verplaatsen simpelweg minder snel valt. 

Rem niet te hard

Het gebeurt, zeker als je beginner bent, dat je iets te hard remt. Nadeel is dat dan je wielen snel blokkeren en slippen. In het beste geval is dat slecht voor de ondergrond en je banden, maar het kan soms vervelend uitpakken als je daardoor in een slip raakt.  

Ontspan! 

Dat meebewegen en meehangen, gaat makkelijker als je ontspannen op je fiets zit. Hou je stuur goed vast, maar probeer je bovenlichaam, schouders en armen zo veel mogelijk te ontspannen. Juist dan kunnen jij en je fiets soepel bewegen. 

Neem de tijd

Zeker in het begin kan mountainbiken best lastig zijn. Door al die boomwortels, stenen kuilen en heuveltjes ga je een stuk minder snel dan over de weg en soms is het lastiger om in een cadans te komen. En dat is heel normaal. Die snelheid komt vanzelf als je de techniek beter onder de knie hebt. Voor je het weet vlieg je over de trails. Maar voor het zo ver is: neem vooral de tijd en laat je niet opjagen als er iemand achter je zit. Zoek een plekje uit waar je veilig aan de kant kan, en laat de ander daar passeren. En zit je zelf achter iemand die niet zo hard gaat als jij? Wacht dan geduldig tot de ander een veilige plek heeft gevonden om jou te laten passeren!

Neem eten en drinken mee

Een tochtje met de mountainbike kan ook behoorlijk wat energie kosten. Die moet je dus aanvullen! Neem daarom een klein rugzakje met wat eten mee en misschien ook met een extra bidon om wat te drinken. Neem de tijd om af en toe af te stappen voor een slok drinken en een hap eten. Dan kun je meteen even om je heen kijken en van de omgeving genieten!