Afbeelding

wanneer moet je je buitenband vervangen?

Deze band begint sporen van slijtage te vertonen

Foto MartinThoma, CC0, via Wikimedia Commons

Wanneer moet je je band vervangen?

Iedereen kent het: als ze fonkelnieuw uit de winkel komen, is het profiel op je banden prachtig en ziet het er onverwoestbaar uit. Maar na genoeg kilometers is er van dat profiel weinig meer over. Wanneer moet je je banden vervangen?

Wie aan versleten banden denkt, denkt vaak aan spekgladde banden, waar het profiel nauwelijks nog op te herkennen is. Als je het hebt over banden voor je mountainbike, is dat inderdaad een belangrijk teken dat je je banden al lang geleden had moeten verwisselen. Maar voor andere banden is afgesleten profiel niet per se hét teken dat je banden aan vervanging toe zijn. Hoe herken je je versleten banden dan wel?

Veel bandenmerken vertellen bij de verkoop van hun banden hoe veel kilometer je op die banden zou moeten kunnen rijden. Maar, hou er rekening mee dat dit slechts een vuistregel is. Hoe hard een band slijt is namelijk van veel factoren afhankelijk. Daarom is het handiger om zelf je banden regelmatig te controleren op slijtage. 

Scheurtjes

Scheurtjes zijn een teken dat je fietsband aan vervanging toe is. Een scheur kan op verschillende plekken ontstaan en vaak op verschillende plekken. 

Een van de meest voorkomende plekken waar scheurtjes ontstaan, is in de zijkanten, de wangen van de band. De zijkanten van de band ‘dragen’ als het ware het gewicht van jou en je fiets. Als je bandenspanning vaak te laag is, kunnen de wanden van de band al dat gewicht niet goed dragen en scheurt de band op de plaats waar de wangen van de band het meest buigen. 

Een andere oorzaak van scheurtjes is simpelweg ouderdom. Rubber heeft niet het eeuwige leven en na verloop van tijd verliest het rubber z’n stevigheid en gaat scheuren. Ook dat gebeurt vaak op de wangen van de band, maar vaak iets dichter bij de velg. 

In beide gevallen is het wel zo dat de band z’n stevigheid begint te verliezen en aan vervanging toe is. 

Scherpe objecten

Je buitenband is stevig genoeg om hele kleine stukjes glas en steentjes buiten te houden. Maar als zulke dingen in het profiel van je band blijven hangen, kan het zijn dat ze op langere termijn wel langzaam door het rubber heen gedrukt worden en voor een lek zorgen. 

Versleten loopvlak

We zeiden dat een afgesloten profiel niet per se betekent dat je band aan vervanging toe is. Maar het kan wel betekenen dat je band bijna aan vervanging toe is, want er zijn immers grenzen aan de slijtage. Bij de betere merken racefietsbanden zitten markeringen die aangeven hoe ver de band versleten is. Vaak zijn dat hele kleine inkepingen die gelijkmatig over het loopvlak zijn aangebracht. Als de inkeping niet meer te zien is, is het loopvlak dusdanig ver versleten dat de band vervangen moet worden. 

Bij ‘gewone’ banden verschijnt vaak een gekleurde streep in het loopvlak als je band versleten is. Die gekleurde streep is vaak de anti-leklaag in de band. Op het moment dat die door het rubber heen komt, moet je band eigenlijk meteen vervangen worden. 

Het ‘karkas’ is zichtbaar

Soms zie je ook witgrijze draadjes zitten. Als dat zo is, had je je band eigenlijk al lang geleden moeten vervangen. Je kijkt namelijk naar het ‘karkas’ van de band, de constructie die in het binnenste van de band hoort te zitten. Als die aan de buitenkant zichtbaar is, is je band écht stuk. Een wonder dat je nog geen klapband hebt gehad!