Afbeelding

vaude duurzaamheid

Van kop tot teen duurzaam, VAUDE rijdt voorin de kopgroep

Minder blabla, meer actie! Dat is de weg vooruit als het aan VAUDE ligt. Sinds Antje von Dewitz het roer overnam van haar vader, vaart het Duitse familiebedrijf een radicaal duurzame koers. Wij spraken Sylvia Klip, teamleider internationale marketing, over de grootse ambities van de duurzaamheidspioniers. 

Tekst Welmoed Ubels, Foto's VAUDE Germany

In 1974 besloot klimmer Albrecht von Dewitz dat de bergsportrugzakken op de markt niet voldeden aan zijn eisen. Met een bult productideeën, een stel handige vrienden en een gezonde portie boerenverstand ging hij aan de slag en toverde een schuurtje op zijn erf om tot werkplaats. Vijftig jaar later is VAUDE uitgegroeid tot koploper in duurzaam produceren in de outdoorindustrie. ‘Meer levenskwaliteit door duurzame outdoorproducten en toekomstgericht ondernemen’ is hun visie.

Op jullie website staat dat jullie Europa’s milieuvriendelijkste outdoormerk willen worden. Hoe staat het daarmee?

Al sinds de oprichting van VAUDE spelen functionaliteit en duurzaamheid een belangrijke rol in het bedrijf. Toen Antje aan het roer kwam, heeft ze het gehele duurzaamheidsaspect nog een extra push gegeven, waardoor alles in een stroomversnelling is gekomen. Vroeger wilde Antje bij Greenpeace werken, maar ze realiseerde zich dat ze met VAUDE iets in handen had waarmee ze écht een verschil kon maken. Ze besloot toen toch het bedrijf van haar vader over te nemen en onder haar leiding is er ongelofelijk veel gebeurd. We zitten nu in een positie waarin we zonder gêne kunnen zeggen dat we voorop lopen op het gebied van duurzaamheid.

Sinds 2022 zijn jullie zelfs helemaal klimaatneutraal. Kun je hier iets meer over vertellen?

We hebben onze emissies al zeer sterk teruggedrongen en zoveel mogelijk gereduceerd. Het deel waarbij dat nog niet is gelukt, wordt gecompenseerd met MyClimate. We houden alle emissies in onze toeleveringsketen goed in de gaten om te kijken waar het nog beter kan. Dit gaat heel ver; zelfs de fietskilometers van onze kantoormedewerkers worden hierin meegenomen! Werkelijk alle uitstoot wordt geregistreerd; daarom stimuleren we onze medewerkers om zo veel mogelijk op de fiets te komen. Sinds een brand in ons hoofdgebouw hebben we onze parkeerplaats zelfs verkleind. In plaats van nieuwe parkeerplaatsen is er een binnenhof gecreëerd met allemaal wilde bloemen en gras. Beter voor het milieu en beter voor onszelf!

Veel van jullie producten zijn voorzien van het door jullie ontwikkelde Green Shape label. Waarom hebben jullie niet gekozen voor een onafhankelijk label?

Veel bestaande labels richten zich maar op één deel van het proces of product, zoals de Fairwear Foundation of de Responsible Wool Standard, maar wij misten een label dat naar het totaalplaatje kijkt. Arbeidsomstandigheden, materialen en processen; wij willen duurzaam zijn op al deze vlakken. Daarom hebben we Green Shape ontwikkeld: een keurmerk waarin al deze aspecten samenkomen. We hopen dat het Green Shape label in de toekomst ook door andere merken gebruikt gaat worden. Dit maakt het voor de consument ook makkelijker om producten te vergelijken. Hier wordt nu, achter de schermen, aan gewerkt. 

Jullie hebben ook een Made in Germany label. Is lokale productie iets waar jullie in de toekomst naartoe willen? 

Onze waterdichte fiets-, schouder- en rugtassen worden inderdaad geproduceerd in onze eigen fabriek in Tettnang. Het bijzondere hiervan is dat het hele proces, van ontwerp tot productie, plaatsvindt op één locatie. Naast de lokale werkgelegenheid die het oplevert, is het ook nog eens zeer efficiënt. Aanpassingen in een ontwerp kunnen erg snel doorgevoerd worden; mede daardoor zijn onze levertijden drastisch verkort. Toch is het geen ambitie van ons om alles lokaal te produceren. Daar hebben we simpelweg de ruimte en expertise niet voor. Bovendien willen we ook niet de complete productie wegtrekken uit Azië, dan hebben de mensen daar immers niks. Liever zorgen we ook daar voor veilige werkplekken en eerlijke lonen. Daar hebben ze veel meer aan.

Wat zijn jullie ambities op de lange termijn?

Circulariteit is waar we uiteindelijk naartoe willen. We moeten stoppen met het opmaken van grondstoffen. Niet alleen als bedrijf, ook als hele maatschappij. Een deel van onze producten is al klaar voor circulariteit, maar die worden nog niet zo gecommuniceerd omdat de kringloop nog niet gesloten is. Het laatste puzzelstukje daarin is de inname. Als iemand een product niet meer kan of wil gebruiken, moet het weer terugkomen in de kringloop en daarin ligt nu de uitdaging: een terugnamesysteem ontbreekt nog. Om dit te realiseren, hebben we de hele branche nodig, en daarom zoeken we ook hierin samenwerkingen met andere organisaties en merken. Het is echt pionierswerk. Toch blijven we verschillende initiatieven aanjagen en onze producten herontwerpen. Dus als dat terugnamesysteem er eenmaal is, dan zijn wij er klaar voor.

Als je het hebt over een circulair ontwerp, waar moeten we dan aan denken?

Circulariteit begint al aan de tekentafel: een product moet zo in elkaar zitten dat het makkelijk te repareren en recyclen is. Hiervoor kijken we echt op detailniveau naar een ontwerp, bijvoorbeeld hoe een rits in een jas is genaaid. Ook materiaalgebruik speelt een belangrijke rol. Een product dat bestaat uit veel verschillende materialen is lastig te recyclen, vandaar dat we steeds meer items van monomateriaal maken. We hebben nu rugzakken die compleet bestaan uit gerecycled polyester, en dus volledig recyclebaar zijn. Het enige dat de consument bij het inleveren hoeft te doen, is de gespen eraf halen, en die hebben we voor het gemak een andere kleur gegeven! Wat nu nog rest, is zorgen dat het product terug in de kringloop komt; daarin zit ook een stukje verantwoordelijkheid van de consument. Die moeten we een beetje opvoeden om ervoor te zorgen dat producten niet toch in de kliko belanden. Bij VAUDE hebben we bewezen dat het écht kan: duurzaam en toekomstgericht ondernemen. Nu moeten we nog met zijn allen onze schouders eronder zetten.

Meer weten over VAUDE?

Sylvia Klip werkt al zeven jaar bij VAUDE en kan eindeloos pra¬ten over de duurzame ambities van het Duitse familiebedrijf. ‘Het is soms overweldigend, al die ambities, maar die enorme intrinsieke motivatie is wat ons als merk kenmerkt. Je werkt bij VAUDE omdat je dat wil, omdat je gelooft in een duurzame toe¬komst. We gaan er gewoon voor en gaan desnoods op onze kop staan als dat nodig is!’