Afbeelding

oorzaken piepende schijfremmen

Maken jouw schijfremmen ook een oorverdovend lawaai als je remt? 

Piepende schijfremmen? Zo los je het op

Veel sportfietsen en e-bikes zijn tegenwoordig uitgerust met schijfremmen. Klinkt het bij jou, wanneer je in de remmen knijpt, soms ook alsof de hele wereld vergaat? Hierdoor komt dat:

Schijfremmen remmen ontzettend goed, onder bijna alle omstandigheden. Maar soms klinkt het alsof de hele wereld vergaat als je in de remmen knijpt. Je kleine fiets maakt opeens het geluid van een remmende goederentrein. Er zijn verschillende mogelijke oorzaken voor al die herrie en daarmee ook verschillende oplossingen. We lopen de belangrijkste oorzaken en oplossingen met je door.  

Is alles schoon?

Piepende of knarsende schijfremmen worden vaak veroorzaakt door viezigheid. Dat kan vuil zijn dat tijdens het fietsen tussen je remblokjes is gekomen, maar het kan ook zijn dat je remblokjes en/of remschijf vet zijn geworden, bijvoorbeeld omdat je tijdens het smeren van je ketting, ook je remschijf de volle laag hebt gegeven met je kettingspray. 

Om je remschijf schoon te maken, volstaat gewone zeep of fiets shampoo niet. Er bestaan speciale reinigers voor je remschijven, die ervoor zorgen dat alles goed vetvrij is. Mochten je remblokjes vettig zijn, bijvoorbeeld door die kettingspray, dan kan het zijn dat het vet in je blokjes is getrokken. Om al het lawaai te stoppen én weer maximale remkracht uit je remmen te halen, moet je in dat geval nieuwe remblokjes kopen. 

Voorkom trouwens dat je het remoppervlak van je remschijven tijdens het schoonmaken aanraakt met je handen. Aan je handen zit altijd een beetje vet en ook dat vet kan er weer voor zorgen dat je remmen beginnen te piepen. Kun je weer opnieuw beginnen met schoonmaken.

Zijn je remmen niet versleten?

Alles aan je fiets slijt -helaas- en dat geldt al helemaal voor je remmen. Piepende en knarsende remmen kunnen een teken zijn dat je remblokjes zijn afgesleten en toe zijn aan vervanging. Als de blokjes dunner zijn dan 0.5 millimeter, ben je toe aan nieuwe. Hetzelfde geldt voor je remschijf. Ook die slijt langzaam af. Als vuistregel kun je aannemen dat een remschijf ten minste anderhalve millimeter dik moet zijn, als dat minder wordt, is het meestal tijd voor een nieuwe. 

Zijn je remblokjes ingeremd?

Zomaar nieuwe remblokjes monteren, betekent overigens niet dat de herrie meteen voorbij is. Integendeel, soms maakt je fiets met spiksplinternieuwe remblokjes nog meer lawaai dan met de oude remblokjes. Remblokjes moeten goed ingeremd worden, zeker als ze nieuw zijn. Inremmen kun je overigens makkelijk zelf doen: rij een kort rondje in de buurt en maak daar een soort versimpelde intervaltraining van. Versnel even flink en knijp als je goed op snelheid bent, weer even hard in de remmen en herhaal dat een keer of twintig. 

Is alles droog?

Normaliter heb je nooit problemen met je remmen, maar terwijl je je door de regen naar huis haast, maakt alles opeens een hels lawaai. Dat klopt. Ook het regenwater vormt een laagje op je remschijf waardoor het gaat piepen. Maar, geen nood: als alles is opgedroogd, keert de rust ook weer terug.

Andere technische problemen

Naast deze vaak voorkomende en eenvoudig op te lossen problemen, is er ook nog een aantal oorzaken die van technischer aard zijn. Bijvoorbeeld omdat je remblokjes niet helemaal goed zitten, de remklauw niet goed is afgesteld, of omdat er simpelweg het verkeerde type remblokjes in je remklauw zit. Als je hydraulische schijfremmen hebt, moet je die ook regelmatig ‘bleeden’, om er voor te zorgen dat de druk op de remmen goed blijft.