Afbeelding

fietsen over de oranjeroute

Twickel, misschien wel het mooiste kasteel van Twente

Op pad over de Oranjeroute, een fietsreis van Apeldoorn naar Lingen

Deze zomer begon ik als hoofdredacteur van Bike Explorer. Dat leek mij een mooie aanleiding om zelf op de fiets te stappen. De te fietsen etappe was 276 kilometer en wij besloten deze in twee dagen te gaan fietsen. Bij aankomst waren we aangenaam verrast door de schoonheid en de afwisseling van de Oranjeroute. Je hoeft absoluut geen monarchist te zijn om voor deze route op de fiets te stappen!

Tekst en foto's: Jeroen Cnossen

Dit artikel komt uit de tweede editie van het gratis online magazine Op pad over de Oranjeroute

Slingerend door Oost-Nederland

Eenmaal op de fiets blijkt dat dit komt doordat de hele route zich over kleine weggetjes en paadjes door Oost-Nederland en een stuk Duitsland slingert. Een eerste voorbeeld van zo’n slinger is de lus die we via Brummen maken om in Zutphen te komen. We hebben al 40 kilometer op de teller staan als we de oude Hanzestad bereiken. Neem hier even de tijd om het mooie oude centrum te bekijken en om daar op een van de leuke terrassen een kopje koffie te drinken.

We zetten de tocht voort de Achterhoek in. Kleine bospaadjes, gravelwegen en verharde boerenweggetjes wisselen elkaar af. De onverharde wegen zijn prima te doen op onze racefietsen, maar deze route zou ook erg leuk geweest zijn op de gravelbike. Rond Vorden komen we in een adellijke omgeving. De streek staat bekend om zijn vele kastelen en landhuizen. Snijd geen stukjes van de route af, want dan mis je de vaak in de bossen verscholen buitenplaatsen.

Hoewel ik een groot deel van mijn leven in de Achterhoek en Twente gewoond en gefietst heb, zijn veel van de paden en weggetjes nieuw voor mij. Door het draaien en keren raken we regelmatig ons richtingsgevoel kwijt. We hebben het idee dat we drie keer de televisietoren van Markelo gepasseerd zijn, terwijl we toch echt goed de route gevolgd hebben.

Oranjestadje in het groen

Via een spectaculaire brug over een spoorlijntje bereiken we Diepenheim, dat bekend staat als kunstenaarsstadje. In het stadje vind je verschillende leuke galerieën. Daarnaast ligt Diepenheim niet voor niets aan de Oranjeroute. Rond het plaatsje liggen er verschillende kastelen en havezaten. Uiteraard fiets je hierlangs. In Kasteel Warmelo woonde de moeder van Prins Bernard. Als je het stadje weer uit bent, kom je op de Prinsendijk het Oranjemuseum Nieuwe Haghuis voorbij. Op de plaats waar nu het museum gevestigd is, sloeg prins Maurits, de zoon van Willem van Oranje, zijn kamp op in zijn veldtocht om later de steden Oldenzaal en Lingen te heroveren. We sluiten onze eerste fietsdag af in Delden, waar we een kamer geboekt hebben in Hotel De Zwaan. Dertig jaar geleden woonde ik in Twente en toen kwam ik hier vaak. Leuk om met de huidige uitbater oude herinneringen op te halen. Op deze eerste dag hebben we 145 kilometer afgelegd.

Over de Twentse essen

De volgende morgen stappen we na een heerlijk Twents ontbijt weer op de fiets. Direct als je bij het hotel vertrekt, kom je op landgoed Twickel. Volgens kenners die we onderweg spraken met misschien wel het mooiste kasteel van Twente. Door de bossen van Twickel rijden we naar Borne, waarna we terecht komen in het typisch Twentse coulissenlandschap. We rijden via stille boerenweggetjes en kleine gravelpaadjes over de licht glooiende Twentse essen naar Oldenzaal. In de Tachtigjarige Oorlog is er veel gevochten om de stad tussen de legers van Oranje en de Spanjaarden. Wellicht door de langdurige Spaanse bezetting is de stad nog steeds overwegend katholiek.

Op smokkelpad

Als we Oldenzaal hebben verlaten maken we nog een lus door het Lutterzand, voordat we de grens passeren. Op het smokkelpad, waarover we Nederland verlaten, zijn er gelukkig nog geen grenscontroles. De grens wordt gemarkeerd door twee palen met daarop de vlaggen van Nederland en Duitsland. Het landschap verandert direct als we in Duitsland zijn. De Twentse bossen worden ingeruild voor agrarisch landschap met hoge windmolens. In de verte doemen de stuwwallen van Gildehaus en Bad Bentheim op. Dat betekent dat er ook nog geklommen moet worden. 

Imposante burcht in Bad Bentheim

De twintig kilometer die volgen naar Nordhorn gaan over lange rechte boerenwegen. Nu zijn we blij dat we op de racefiets zitten, want we besluiten de gaskraan even open te draaien. Nordhorn is een typisch Duits grensstadje. De benzine is er blijkbaar nog steeds goedkoper, want op straat wordt er vooral Nederlands gesproken. En omdat je ervan moet profiteren dat je in Duitsland bent, gaan we bij de lunch aan de Bratwurst.

Nordhorn is het kruispunt van de rivier de Vecht en enkele kanalen. Langs deze kanalen zijn fietspaden aangelegd, die ons richting Lingen brengen.

Het indrukwekkende kasteel in Bad Bentheim.

Het indrukwekkende kasteel in Bad Bentheim. Foto: DZT/Francesco Caroillano

De gashendel open

De twintig kilometer die volgen naar Nordhorn gaan over lange rechte boerenwegen. Nu zijn we blij dat we op de racefiets zitten, want we besluiten de gaskraan even open te draaien. Nordhorn is een typisch Duits grensstadje. De benzine is er blijkbaar nog steeds goedkoper, want op straat wordt er vooral Nederlands gesproken. En omdat je ervan moet profiteren dat je in Duitsland bent, gaan we bij de lunch aan de Bratwurst.

Nordhorn is het kruispunt van de rivier de Vecht en enkele kanalen. Langs deze kanalen zijn fietspaden aangelegd, die ons richting Lingen brengen.

Twee keer lek

Lingen is het eindpunt van dit deel van de Oranjeroute. In de periode 1602-1702 was het Graafschap Lingen eigendom van de familie van Oranje-Nassau. In die tijd is er een universiteit opgericht, die nog tot 1820 heeft bestaan. Veel oude historische panden herinneren nog aan die tijd. Door de oude vakwerkhuizen heb je het idee dat je midden in Duitsland bent. Lingen ligt echter hemelsbreed maar zo’n 20 kilometer over de grens.

Omdat we in de laatste 30 kilometer nog twee keer door een lekke band worden opgehouden moeten we ons nog haasten om op tijd bij het station te zijn. We gaan namelijk met de trein terug naar Apeldoorn. We hadden ons voorgenomen om het oude centrum nog even goed te bekijken en af te sluiten op een van de terrasjes in de binnenstad. Helaas hebben we daar nu geen tijd meer voor, maar het is wel een goede reden om binnenkort weer terug naar Lingen te gaan. Kunnen we mooi daar opstappen voor de volgende etappe van de Oranjeroute! 

Praktische informatie

Wij reden de route in twee dagen, maar je kunt er natuurlijk voor kiezen om er langer over te doen. Onderweg kom je genoeg leuke dorpen en stadjes tegen om te overnachten.

Er zijn in totaal drie fietsroutes die ieder een deel van de Oranjeroute beschrijven. Alle routes vind je hier.

De terugreis

Terug gingen we met de trein. Vanaf Lingen is het een halfuur naar Rheine. Daar stap je over op de ICE-international van Berlijn naar Amsterdam. Deze stopt in Apeldoorn, zodat je weer bij het beginpunt uitkomt. Naast je zitplaatsreservering, moet je ook voor je fiets een plaats (kosteloos) in de ICE reserveren. Via telefoonnummer 030-2300023. 

Meer informatie vind je bij NS International.