Afbeelding
De paden in de bergen zijn heel wat anders dan de fietspaden hier.
Pixabay
Mountainbiken in de bergen: de voorbereiding
Nederlanders leggen elk jaar vijftien miljoen kilometer af op de fiets. Logisch, want de fiets is een snel, betrouwbaar en goed vervoersmiddel en in veel Nederlandse steden, is de fiets ook nog eens veel sneller. Met de auto sta je lang voor de stoplichten te wachten, terwijl je met de fiets makkelijk de drukke stoplichten kan ontwijken.
Maar niet elke reisbestemming is even plat als Nederland. Een goede voorbereiding is dan ook uiterst belangrijk als je de uitdaging van een bergtocht op de mountainbike aangaat. In dit artikel delen we alle voorbereidingen op in drie onderdelen: materiaal, conditie en route.
Het juiste materiaal
Iedere trip wordt beter, comfortabeler en veiliger wanneer je beschikt over het juiste materiaal. Dat betekent dat je naast een goede fiets die geschikt is voor het specifieke terrein, ook aan je kleding — in relatie tot het weer — moet denken. De juiste gear maakt zelfs een tocht met regen of wind een onvergetelijke ervaring.
Musthaves: een fietsbroekje dat zadelpijn voorkomt, handschoentjes waardoor je geen blaren krijgt van je stuur, kleding die je knieën, schenen en ellebogen beschermt, en natuurlijk een helm. Fietslichten en reflectoren zijn ook geen overbodige luxe, wanneer de schemering valt. Een reparatiestje en/of reserve binnenband en pomp voorkomen dat een platte band je hele trip in het water doet vallen.
Ook fijn: een rugzakje dat strak om je rug zit, eventueel met luchtdoorlatend net aan de rugzijde, voor wat eten en onmisbare producten onderweg. Veel fietsrugzakjes hebben ook een systeem ingebouwd waardoor je tijdens het fietsen via een ‘rietje’ gewoon kunt drinken — wel zo lekker tijdens een lange tocht.
Een goede conditie
Een tocht met de mountainbike wordt nog leuker als je niet halverwege al volledig uitgeput bent. Dus zorg voor een goede training en maak voor je trip een paar kilometers. Een voorbereiding op de bergen is doorgaans wat lastiger in Nederland of je moet de dijk op en af fietsen — maar een goede basisconditie maakt je vakantie eens zo leuk.
Vergeet daarnaast ook niet je mountainbiketechniek aan te pakken, zeker als je veel rotsachtig terrein plant te nemen of wilt off-roaden. Over rotsig terrein of juist over een losse bosgrond is het heel anders sturen dan op het Nederlandse asfalt. En dan hebben we het nog niet over het hoogteverschil gehad.
De juiste route
De ene route is de andere niet. Het is dan ook essentieel je eigen skills en die van je medereizigers realistisch in te schatten voor je aan een tocht begint. Een route die te moeilijk is voor één van de mountainbikers in je groep is ook voor de anderen niet leuk om te doen en kan zelfs ronduit gevaarlijk zijn. Probeer daarom niet alleen zoveel mogelijk te weten te komen over de route die je af wil gaan leggen, maar ook over je medefietsers.
Gebruik bij voorkeur bewegwijzerde trails om verrassingen te voorkomen en bekijk van te voren alternatieve routes. En zorg ervoor dat je zo’n Plan B ook goed in je hoofd hebt zitten. Zet je hoofdroute en je plan B ook duidelijk op je papieren kaart. Zeker in een bergachtig gebied waar het bereik van je telefoon of GPS nog wel eens wil haperen, is de ouderwetse kaart nog steeds het meest betrouwbaar.
Oefenen!
Net als bij alle skills geldt: oefening baart kunst! Begin dus steeds met routes die je gemakkelijk aankan, met af en toe een uitdaging, en bouw op. Je hoeft niet ver te reizen om goed oefenterrein te vinden. Het is dan ook aangeraden om dichter bij huis alle essentiële technieken te oefenen. Zo kun je met zelfvertrouwen aan je grote tocht beginnen.