Afbeelding

fiets onderhoud lente

Niemand wil tijdens de eerste tochten in het voorjaar met panne langs de kant komen te staan. Daarom is het handig om je fiets van te voren al even te controleren. 

Pexels

Lente? Zo is je fiets weer helemaal klaar voor een nieuw seizoen

Het is weer lente en dus trekken we er weer veel meer op uit met de fiets. Tenminste, dat is het plan. Maar als je fiets een groot deel van de winter stil heeft gestaan is het handig om je fiets even goed na te lopen, zodat je schade of slijtage ontdekt voordat je met panne langs de kant van de weg staat. 

Een platte band is natuurlijk zo te plakken, ook onderweg. Maar er zijn zo van die problemen die je onderweg niet meer met de spullen uit je zadeltas opgelost krijgt. Die voorkom je dus maar beter, door je fiets ruim van tevoren te controleren op schade en slijtage. Natuurlijk kun je dan elk onderdeel van je fiets controleren, en dat is helemaal geen gek idee. Maar deze zaken mag je niet overslaan. 

Je ketting controleren

Zonder fietsketting kom je nergens. Loop je ketting dus even goed na. Is die niet te droog of juist te vet? Is alles nog schoon? En is de kettingspanning nog in orde? Met een handige ‘kettingchecker’ kun je controleren of er niet te veel speling in de schakels zit. Een ketting waar te veel spanning op staat, maakt het trappen nodeloos zwaar, maar een te slappe ketting loopt er eerder af, waardoor je om de haverklap naast je fiets staat. Een verkeerde spanning op je ketting kan betekenen dat de ketting aan vervanging toe is, maar het kan ook betekenen dat je je derailleur even na moet kijken. 

En als je toch bezig bent, controleer meteen even je cassette en voorblad (of bladen) op schade en slijtage. Bladen met afgesleten of zelfs gebroken tanden zijn duidelijk aan vervanging toe. 

Heb je de afgelopen winter wél veel gefietst? Dan is het zaak om al het loop en raderwerk even goed te controleren op schade door pekel. Als er al kleine roestplekjes zichtbaar zijn, is het zaak dat je die probeert weg te poetsen. 

Banden

Op slechte banden kom je ook niet ver. Check je banden dus even op schade, scheuren en slijtplekken. Is het profiel nog voldoende? Is het rubber nog een beetje soepel en niet droog of zelfs al gescheurd? Als het gekleurde laagje onder het zwarte rubber zichtbaar wordt, is het de allerhoogste tijd om de band te vervangen. Een beter idee is om dat al te doen als het profiel al weggesleten is. controleer ook de zijkanten van de banden. Zeker als je je fiets ’s winters wat vaker stil hebt laten staan. De bandenspanning is dan waarschijnlijk gezakt, waardoor de zijkanten van je banden veel meer zijn gaan buigen en misschien inmiddels wel gescheurd zijn. En voel ook even of je in de banden niet opeens een harde of dikke plek voelt, kan dat betekenen dat er in je binnenband een zwakke plek zit. 

Versnellingen, loopt alles vlot?

Natuurlijk wil je dat je versnellingen lekker soepel lopen. Niks is immers zo vervelend als een versnelling die blijft hangen, waardoor je bergop opeens ‘geparkeerd’ staat, of waardoor je bergaf in het luchtledige lijkt te trappen. Voel je veel weerstand, moet je erg hard drukken om te schakelen, of is de weerstand onregelmatig? Dan kan er vuil in de kabels zitten, of er is ergens schade. Loop dus ook even de kabels (inclusief plastic omhulsels) na vervang ze als dat nodig is. Voor schijfremmen geldt dat de blokjes vervangen moeten worden als ze minder dan een millimeter dik zijn. 

Remmen, kan dat nog?

Waarom je je remmen goed moet controleren, hoeven we niet uit te leggen. Dus: controleer je remblokjes. Als de verticale groeven in de remblokjes vrijwel weg zijn, is het tijd voor nieuwe. Zijn ze bijna weg en plan je een tocht in de bergen? Dan is het een goed idee om ze nu alvast te vervangen, want in de bergen heb je ze hard nodig. Loop ook meteen de kabels van je remmen na. Net als bij je versnellingen, moet remmen vloeiend gaan, en niet te veel kracht kosten. Voel je speling, of gaat het remmen niet vloeiend, dan is het tijd om je kabels te controleren en te vervangen of repareren waar nodig. 

Ophanging

Deze is ook belangrijk. Niet dat meteen alles kapot gaat als een wiel een fractie van een millimeter scheef zit, maar alles gaat wel veel eerder stuk als dat zo is. Oftwel: loop alles na. Zitten de wielen recht in de vorken. Zit er geen vuil in de lagers? En als je een geveerde vork hebt: is de spanning van de vork nog in orde? Een verende vork moet gelijkmatig inzakken en weer terugveren. 

Zit alles nog vast?

Zeker als je je fiets wat vaker volhangt met bagage is het goed om alle moertjes boutjes en dat soort zaken nog eens even na te lopen. Zitten bagagedragers, bidonhouders en dergelijken nog stevig aan het frame vast? Draai aan waar dat nodig is en loop meteen de dragers even na. Is er niks verbogen?