Afbeelding

reserve-onderdelen fietsvakantie

Met een paar handige spullen kun je veel reparaties aan je fiets al zelf uitvoeren

Photo by RDNE Stock project

Lange moutainbiketrip? Deze reserve-onderdelen moeten mee

Als mountainbiker maak je deze zomer hopelijk weer veel mooie kilometers offroad. Maar, al die kilometers vergen wel wat van je fiets; terwijl je ruig over stenen of boomwortels stuitert, kan er wel eens iets kapotgaan. Bovendien is er hoog in de bergen of diep in het bos geen fietsenmaker in de buurt die jou even uit de brand helpt. Daarom is het slim om een aantal onderdelen mee op vakantie te nemen, zodat je zelf makkelijk de meest voorkomende schade aan je bike kan repareren. Nu moet je alleen zelf nog een beetje handig worden! 

Een goede multitool

Dit is misschien wel het meest essentiële stuk bagage van allemaal. Want je kan zo veel reserveonderdelen voor je fiets meenemen als je wil, zonder gereedschap heb je daar helemaal niks aan. Maar, wat is een goede multitool? Dat is afhankelijk van je fiets en de onderdelen natuurlijk. Kijk dus even goed naar de belangrijkste onderdelen en welk gereedschap je nodig hebt om daar iets mee te doen. Naast een multitool zijn dingen als een bandenreparatiesetje met bandenlichters en luchtpatronen of een klein pompje ook geen overbodige luxe. Voor de zekerheid is een kettingpons ook handig, mocht je schade aan je ketting oplopen. 

Banden

Als je goed voorbereid op pad wil gaan, is een extra set banden  ook een must. Neem zowel binnen- als buitenbanden mee. Ook als je tubeless rijdt. Als er echt nood aan de man is, heb je nog de optie om een beetje te improviseren door bijvoorbeeld toch een binnenband te pakken. Buitenbanden zijn natuurlijk ook een must, want mocht je eens door een flinke spijker rijden, of op een grote steen je banden kapotrijden, dan heb je die hard nodig! Net als die bandenlichters en die pomp (zie hierboven). Wie echt goed beslagen ten ijs wil komen, kan ook nog een setje reserveventielen meenemen, want soms gaan die nog eerder kapot dan je banden - en een ventiel vervang je op zo’n moment wat makkelijker dan de hele band. 

Een derailleurhanger

Je maakt een scherpe bocht vlak langs een stronkje of een steentje en even later merk je dat schakelen niet meer zo vloeiend gaat. Jawel hoor: derailleurhanger verbogen. Natuurlijk is dat ding een beetje ontworpen om te verbuigen of zelfs te breken voordat de krachten van een val of andere harde klap ervoor zorgen dat de hele derailleur ontzet wordt. Zo blijft je derailleur (enigszins) intact, maar verder fietsen gaat natuurlijk niet. Een nieuwe hanger is relatief eenvoudig bevestigd en zorgt ervoor dat je, na enigszins prutsen, zorgeloos weer verder kan met je fietsvakantie. 

Een missing link of quick-link 

Een ketting breekt gelukkig niet vaak, maar áls het gebeurt, sta je wel helemaal stil. Met een quick-link of missing link, kun je de losse eindjes van je ketting weer aan elkaar zetten en zo de grootste schade vrij eenvoudig herstellen zonder dat je daar veel en ingewikkeld gereedschap voor nodig hebt. Over hoe slijtvast en betrouwbaar zulke quick-links zijn en of dit nou écht de allerbeste methode is, verschillen de meningen soms, maar een ding is zeker: met zo’n quick-link kun je in ieder geval doorfietsen naar een plek waar je de schade nog eens goed op kan nemen en dan beslissen of je de ketting helemaal vervangt, of niet. Zeker fijn als je op een langere fietsreis bent. Een flesje kettingolie is dan onmisbaar om alles weer soepel te laten draaien. 

Remblokjes

Of je nou schijfremmen of velgremmen hebt, zodra je meer hoogteverschillen krijgt en dus meer afdalingen maakt, slijten ze razendsnel. Nou zal je daar tijdens dagtochten niet zo snel last van hebben. Voor korte dagtochten – of kortere fietsvakanties is het dus niet noodzakelijk dat je een set remblokjes in je zadeltas stopt voor onderweg. Dan is het handiger om ze voor je tocht te controleren en te vervangen indien nodig. Maar als je lange tochten maakt, bijvoorbeeld een Eurovelo-route, en onderweg veel hoogteverschillen tegenkomt, dan is het niet ondenkbaar dat je op een zeker moment toch je remblokjes moet vervangen. Dan kun je ze maar beter alvast in je tas hebben zitten. 

Voor de echte improvisatietalenten: tape en tie-wraps

Tape en tie-wraps zijn altijd handig voor snelle maar tijdelijke oplossingen. Van speling in remkabels, tot lekkende bidons en afgebroken bagagedragers, met een paar tie-wraps en een rol stevige tape kun je heel wat noodreparaties uitvoeren. Zoiets verdient absoluut geen schoonheidsprijs en afhankelijk van wat er kapot is, is de afstand tot de volgende fietsenmaker ook echt het maximaal haalbare. Maar met een beetje handigheid kun je er wel voor zorgen dat je die fietsenmaker  überhaupt haalbaar is.