Afbeelding

Fietsroutes watersnoodramp

De Oosterscheldekering is het symbool van de Deltawerken die na de ramp werden gebouwd. Fietsend kun je de dam oversteken. Dan ervaar je het bijzondere bouwwerk, maar ook de kracht van het water van dichtbij. 

Fietsen langs herinneringen aan de Watersnoodramp

In 1953 werd het zuidwesten van ons land getroffen door de grootste Nederlandse natuurramp van de twintigste eeuw: de Watersnoodramp. In de nacht van 31 januari op 1 februari 1953 blies een zware noordwesterstorm over Nederland. De storm stuwde het water van de Noordzee naar de Nederlandse kust. Op veel plekken bezweken de dijken onder het geweld van het water. In die rampzalige nacht kwamen 1836 mensen om en raakten meer dan honderdduizend mensen dakloos. Vooral Zeeland werd zwaar getroffen.

Vandaag de dag kun je op veel plekken nog altijd de sporen van deze ongelofelijke ramp zien. Waar je ook gaat en staat in Zeeland, overal kom je monumenten tegen, maar natuurlijk ook de Deltawerken, die ervoor moeten zorgen dat zo’n ramp als in 1953 nooit meer zal plaatsvinden. Bijna bij elke fietstocht door Zeeland kom je dus wel sporen van de ramp tegen, maar op deze routes, weet je zeker dat je niets mist. 

De Watersnoodroute

De Watersnoodroute is een 61 kilometer lange route over Schouwen-Duiveland. De route begint en eindigt bij het Watersnoodmuseum, waar je écht eens heen moet als je meer over de gebeurtenissen van 1953 wil weten. Het museum bevindt zich op een bijzondere plek. Hier werd in 1953 namelijk het allerlaatste gat in de dijken gedicht. Dat gebeurde met zogenaamde caissons: grote betonnen bakken die in de gaten werden afgezonken. Het Watersnoodmuseum is gevestigd in vier van die caissons. Vanaf het museum gaat de fietsroute over het eiland, langs historische steden en dorpen die getroffen werden door het water. Ook rij je langs moerassige natuurgebieden die zijn ontstaan door de kracht van het kolkende water in 1953. Blijvende littekens in het landschap. De route is eenvoudig te volgen via de knooppunten, hier vind je een complete beschrijving.

Beleefroute: Expeditie Delta

Voor deze route moet je wel de tijd nemen, want hij is 214 kilometer lang! Op de Beleefroute Expeditie Delta staat alles in het teken van de oplossingen voor de Watersnoodramp. Want één ding stond in 1953 als een paal boven water: dit nooit meer. Van 1953 tot 1997 werd er daarom hard gewerkt aan de Deltawerken, een stelsel van dammen, dijken, sluizen, bruggen en kanalen die ervoor moeten zorgen dat Zuidwest-Nederland nooit meer getroffen wordt door zo’n verschrikkelijke ramp. Fietsend volg je globaal de oevers van de Oosterschelde en het Veerse Meer. Daarbij kom je over meerdere Deltawerken: de Veerse Gatdam, de Grevelingendam en de Philipsdam en natuurlijk de stormvloedkering in de Oosterschelde. Ook bij deze route fiets je van knooppunt naar knooppunt. Als je de 214 kilometer lange fietsroute niet als één lange tocht wil fietsen, kun je de route ook makkelijk opdelen in verschillende lussen.

LF kustroute

Een andere manier om de Deltawerken te ontdekken is de LF kustroute. Deze route volgt de Nederlandse kust van Cadzand in Zeeuws-Vlaanderen tot in Groningen. Het Zeeuwse deel van de route voert je over de Deltawerken. Even afstappen op Neeltje Jans om in de geschiedenis van de Watersnoodramp en de ontwikkeling van de Deltawerken te duiken, is dan een echte aanrader. 

In het spoor van de Ramp

Ook het Zuid-Hollandse eiland Goeree Overflakkee werd zwaar getroffen door de Watersnoodramp. Maar na de verwoestende vloedgolven overspoelde een andere golf het eiland: een golf van hulp. De twee fietsroutes ‘In het Spoor van de Ramp’ voeren je langs plekken waar die hulp nog altijd zichtbaar is. Zo passeer je meerdere (Scandinavische) ‘geschenkhuizen’, die werden gedoneerd om de duizenden mensen die dakloos waren geworden weer van een huis te voorzien. Er zijn twee routes: Oost en West. De route West voert door de omgeving van Goedereede, de route Oost  loopt in de omgeving van de dorpjes Oude Tonge en Ooltgensplaat. Beide routes zijn ongeveer 33 kilometer lang.